receptvardag.blogg.se

Hej, jag är en 23 årig tjej som gillar att få tips och idéer om god mat. Så tänkte dela med mig av goda recept här :) Längst ner på recepten kommer jag att lägga en kommentar om hur den var att tillaga om jag hunnit testa :) Även tankar och idéer kommer upp. Ät med munnen, inte med ögonen. = det ser inte så professionellt ut men det smakar ;)

Marängäppelkaka

Publicerad 2014-09-18 13:26:28 i Allmänt,

Jag kör ett till bakverk, den här gångern marängäppelkaka. dock ännu en gång som jag inte testat ännu.
 
(10 Portioner)
Ingredienser
2 Sockerkaksbotten
1 Mördegsbotten; lika stor som -sockerkaksbottnarna
 
ÄPPELKOMPOTT
6 Äpplen; fasta, gröna
2 dl Vatten;
ca 2 dl Socker; ev något mindre
1/4 Citron; saften 
 
MARÄNG
5 Äggvitor
1 dl Socker; ca
 
Beskrivning Gör en tunn mördegsbotten i en form med löstagbara kanter. Skala och kärna ur äpplena och skär dem i små bitar. Koka dem mjuka i vattnet, tillsätt sockret och småkoka under lock till en kompott som smaksätts med citronsaften. Låt svalna. Sätt ugnen på ca 225°. Vispa äggvitorna till styvt skum och tillsätt sedan sockret. Vispa till en blank marängsmet. Fördela äppelkompotten mellan tårtbottnarna, mördegsbottnen ska vara i mitten. Bred eller spritsa marängen över. Strö ev lite socker över och grädda tårtan mitt i ugnen tills marängen fått fin ljusgul färg. ( matinfo.se)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela